När du har klarat teoriprovet, klarat uppkörningen, fått ditt körkort och införskaffat din allra första bil, vill du förstås förse den med bästa tänkbara utrustning. När du kör bil är säkerhet A och O och därför är det av allra största vikt att bilen har bra fordonsbelysning som gör körningen säkrare både för dig och för andra medtrafikanter. Ju bättre du ser och ju bättre du syns, desto säkrare blir din körupplevelse.
Extraljus används i regel tillsammans med helljuset för att ge en förbättrad sikt under körning med dålig sikt. Dessa finns som LED, halogen eller xenonlampor och placeras ofta på en så kallad extraljusramp, ofta kallad LED-ramp. Vi hjälper dig att reda ut vilket ljus som passar dig och din körning bäst.
Det finns en uppsjö av olika extraljus och ljuskällor att välja bland. Vi brukar rekommendera Comp-Lux som är en seriös återförsäljare av fordonsbelysning och extraljus av olika slag. I deras utbud kan du välja bland ett stort sortiment av olika fordonsbelysning, fästen och andra tillbehör som behövs för att montera din belysning.
Vanligast är att man väljer LED när man vill ha bra extraljus till bilen, men det kan finnas anledningar att överväga både halogen- och xenonlampor. Kanske mår dina ögon bättre av lampor som ger ifrån sig ett kallt eller ett varmt sken? Vid körning på underlag som består av snö eller blöt asfalt kan det få stor betydelse för din körupplevelse.
Extraljus - LED | Extraljus - Halogen | Extraljus - Xenon | |
---|---|---|---|
Livslängd | Lång | Kort | Medel |
Strömförbrukning | Lång | Hög | Medel |
Upptändningstid | Kort | Lång | Lång |
Ljusutsläpp | Högt och ljust sken | Medel och varmt sken | Medel och kallt sken |
Känslighet | Låg | Hög | Hög |
Pris | Medel | Låg | Hög |
Innan du utrustar din bil med extraljus bör du ha koll på vilka regler som gäller. Som nybliven innehavare av ett körkort vet du säkert att alla lagar och regler för fordonsbelysning finns reglerade i Trafikförordningen (1998:1276).
I moderna bilar behöver du sällan reflektera över vilken belysning som ska vara påslagen, bilen gör jobbet åt dig. Om du däremot äger en bil av äldre modell, eller om du utrustar din bil med externa ljuskällor, behöver du ha koll på vilka regler som finns. Det kan annars finnas en risk för att ditt nyligen införskaffade körkort kan ryka. Tråkigt, eller hur?
Lagtext kan vara krånglig och högtravande, därför har vi gjort det enklare att förstå de regler som du behöver förhålla dig till när du väljer belysning och tillsätter extraljus på din bil.
Det är tillåtet att använda extraljus under körning vid dålig sikt, men det finns vissa regleringar kring hur de får placeras. De flesta extraljus har inbyggt positionsljus och dessa får inte monteras hur som helst.
En positionslykta får inte vara bredare än 40 cm på en personbil. 60 cm av bilens främre mitt måste också vara fri från belysning. I höjdled får positionslyktan inte placeras lägre än 35 cm och inte högre än 150 cm.
Mer information om var extraljus som positionsljus får placeras finns att läsa i Transportstyrelsens författningssamling 2013:63.
När du väljer ljuskälla till dina extraljus behöver du försäkra dig om att de är godkända. Alla bilar som är registrerade efter den 1 januari 2015 får, enligt lag, endast använda ljus med så kallad E-märkning.
Denna märkning klassificerade tidigare belysningen som EU-godkänd och indikerar att belysningen är godkänd för sitt ändamål. Märkningen hanteras genom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (UNECE) och är numera en global märkning.
Kontrollera alltid med din återförsäljare om belysningen är godkänd för din bil innan du köper ny fordonsbelysning.
Med god sikt avses dagsljus i väder som inte försämrar din sikt. Sådana väderförhållanden skulle exempelvis kunna vara dimma eller regn.
Obs! Det finns inget krav på att bakljuset ska vara påslaget vid körning i dagsljus om föreskrivna varsellyktor används. Dessa behöver dock tändas manuellt om sikten försämras.
Till nedsatt sikt räknas förhållanden som försämrar sikten, utan att den blir dålig. Gryning och skymning är typiska tidpunkter på dagen då sikten är nedsatt, men även under väderförhållanden såsom regn, snö eller dimma blir sikten försämrad och speciella regler för fordonsbelysning gäller.
Obs! Dimljusbelysning kan behöva slås på manuellt.
Under bilkörning vid dålig sikt är det tillåtet att ha alla lampor påslagna, förutsatt att du är ensam på vägen och inte bländar andra medtrafikanter. Till dålig sikt räknas mörker och körning under nattetid.
Obs! Belysning såsom helljus och dimljus kan behöva manuell påslagning.
Ja, det är tillåtet att använda fordonsbelysning från olika typer av ljuskällor. Förutsatt att lamporna är av rätt färg, av rätt ljusstyrka och att de ger samma ljusbild som originallampan, är det tillåtet att använda en kombination av både halogenlampor, LED-lampor och xenonlampor.
Obs! Lampan kan se annorlunda ut om du byter från en ljuskälla till en annan och det kan förändra ljusbilden på ett sätt som gör lampan otillåten att använda i sitt ursprungssyfte. Kolla alltid med din återförsäljare som kan ge dig hjälp och råd.