Att ha tillgång till rätt fordonsutrustning är viktigt för att skydda både förare och passagerare och för att minska risken för olyckor. Rätt utrustning är extra viktigt vid vägarbeten, där mycket säkerhetstänk krävs för att skydda arbetare och förbipasserande fordon. I den här artikeln får du en översikt över viktig fordonutrustning för ökad säkerhet och de speciella behoven vid vägarbete.

Säkerhet vid vägarbete

Arbete på eller nära vägar innebär stora risker, både för arbetare och för förare som passerar arbetsområdet. För att minska dessa risker är det viktigt att använda sig av vägarbetsfordon, tydliga vägmarkeringar och varningsskyltar på och bredvid arbetsområdet.

Säkerhetsutrustningen som behövs vid vägarbete är bland annat reflexvästar på arbetarna, tillfälliga trafikljus och skyltar för hastighetsbegränsningar. Även arbetsbelysning på bilar är en viktigt då området blir upplyst. Denna utrustning hjälper till att skydda arbetarna och leda trafiken säkert runt arbetsområdet.

TMA-fordon

TMA står för ”truck mounted attenuator” och där vägarbeten utförs använder man sig av TMA-bil för att skydda arbetarna. Ett TMA-fordon är speciellt utformat för att placeras bakom arbetsområdet och fungerar som en skyddande barriär mot fordon som kan köra in i arbetszonen. Bilen hjälper till att minska skador vid en eventuell påkörning.

Bilarna ska ha fordonsutrustning för extra säkerhet som varningsljus och reflekterande markeringar för att vara tydligt synliga för trafikanter. Att köra en TMA-bil kräver att föraren genomgår speciell utbildning som fokuserar på hur man placerar och använder fordonet effektivt för att maximera säkerheten. På Trafikverket hittar du mer information om vad som krävs för att få köra TMA-bil.

Bildkälla: ata.se

Fordonsutrustning

Förutom specifik fordonsutrustning för vägarbete finns det grundläggande saker som alla fordon bör ha så att förare och passagerare är trygga i alla trafiksituationer. Fordonsutrustningen behövs för att förebygga svårare olyckor, minska skador och hantera nödsituationer. Bilbältet är den absolut viktigaste säkerheten i ett fordon då det kan vara skillnaden på liv och död. Ungefär en tredjedel av alla som omkommer i personbilsolyckor varje år är obältade, vilket motsvarar cirka 20–30 personer.

Annan viktig säkerhetsutrustning:

• Airbags
  • Barnsäkerhetsutrustning som bilbarnstol
  • Bra däck med rätt lufttryck
  • Första hjälpen-kit
  • Brandsläckare